Filozofia Kaizen to ta sama filozofia, która pozwoliła Japonii na odbudowanie swojej gospodarki po II wojnie światowej i uczyniła z niej jednego z głównych graczy na światowym rynku. Dzisiaj tę strategię stosują firmy, które uważają, że to zadowolenie klienta jest najważniejszym punktem ich działalności. Żeby stało się to jednak możliwe, w trudnej powojennej rzeczywistości Japonia musiała przekonać odbiorców swoich produktów do współpracy.

Jak działać według filozofii Kaizen?

Filozofia pochodząca ze Wschodu musi zawierać w sobie element samodoskonalenia, choćby odnosiła się do działań tak odległych rozwojowi duchownemu, jak prowadzenie firmy. W myśl strategii Kaizen każdy pracownik przedsiębiorstwa powinien stale podnosić swoje umiejętności – niezależnie od tego, czy jest to osoba na niskim czy wysokim szczeblu w hierarchii firmy. Jednocześnie filozofia ta zakłada, że przedsiębiorstwo samo w sobie powinno stale dążyć do bycia coraz lepszym w każdej dziedzinie. Pomóc ma w tym wprowadzenie cyklu PDCA. Jego nazwa pochodzi od pierwszych liter czynności, które cykl PDCA przewiduje. P oznacza „plan„, czyli dokładne zaplanowanie przedsięwzięcia, jego realizacji i celów. Następnie D odpowiada za „do” i oznacza wykonanie danego planu. Kolejne jest C jak „check„, czyli sprawdzenie i analiza działania. Ostatnie jest A, które oznacza „act” – jest to zachęta do działania, a w zasadzie do wprowadzenia korekty na podstawie wyciągniętych wniosków.

Cykl PDCA jest powtarzany do momentu uzyskania przez firmę wyższego poziomu jakości. Jest to suma małych udoskonalających dane procesy czynności, wprowadzanych stopniowo, które razem składają się na duży krok naprzód.

Najważniejsze zalety filozofii Kaizen

Wprowadzenie filozofii Kaizen podnosi efektywność firmy i wspiera stopień jej innowacji. Jest to jednak bardzo uproszczony opis tej strategii, którą najlepiej zbadać podczas specjalistycznego szkolenia dotyczącego systemów produkcyjnych. W trakcie takich zajęć pracownicy otrzymują teoretyczną wiedzę i zapoznają się z praktycznymi przykładami tego, jak ważne jest ciągłe samokształcenie i samodoskonalenie, by zrozumieć filozofię Kaizen. Oczywiście swoje kwalifikacje można podnosić nie tylko podczas szkoleń, ale także na warsztatach czy sięgając po literaturę przedmiotu. Warto także wzorować się na firmach, które z sukcesem filozofię Kaizen wdrożyły – przykładem chociażby japoński koncern Toyota.

Pamiętajmy też, że dzięki filozofii Kaizen poprawie ulega również komunikacja pomiędzy pracownikami zarządzającymi i pracownikami zarządzanymi. W polskiej kulturze pracy nie jest przyjęte, aby pracownicy prowadzili dialog z menadżerami – filozofia Kaizen uczy zmiany tego podejścia, na czym mogą skorzystać wszyscy – tylko pracodawcy i pracownicy, ale przede wszystkim, w szerszej perspektywie, Klienci.