Stres w miejscu pracy dotyka każdego. Przyczyny są różne – zwiększenie tempa pracy, rosnąca liczba obowiązków, nieprzyjemne zachowanie szefa. W biurze tworzy się atmosfera rywalizacji, konflikty nie są zażegnywane, a przełożeni zaczynają mieć nierealne wymagania. Z drugiej strony, stres pojawia się również, gdy nasze możliwości nie są do końca wykorzystywane, a do życia zawodowego wkrada się monotonia i bezruch.

Kogo stres w pracy dotyka najmniej?

Odporność na stres ma najwięcej wspólnego z naszą osobowością. Optymistyczne spojrzenie na świat sprawia, że nie dajemy się poczuciu presji. Większa wiedza i doświadczenie rodzą pewność, że jesteśmy w stanie poradzić sobie z każdym problemem. Lepiej ze stresem radzą sobie także osoby towarzyskie, dla których wielu ze współpracowników to koledzy czy nawet przyjaciele.

Sposoby na stres w pracy

Najefektywniejszą metodą jest rozwiązanie problemu u jego podstaw. Należy asertywnie odmówić, gdy ktoś próbuje zlecić nam więcej pracy lub szczerze porozmawiać ze współpracownikiem, z którym jesteśmy w konflikcie. W ten sposób nie leczymy objawów, a uderzamy w samo źródło powstawania nieprzyjemnej presji. Gdy nie jest to możliwe, warto spróbować technik, które rozładują tkwiące w nas napięcie. Na pierwszym miejscu stawia się sport lub jakąkolwiek aktywność fizyczną. To sposób sprawdzony naukowo i potwierdzony badaniami – podczas ruszania się napięcie w mięśniach znika, dodatkowo mózg wytwarza większą ilość hormonów szczęścia. Na drugim miejscu w zwalczaniu stresu jest robienie sobie krótkich przerw w trakcie pracy i dobre wysypianie się. Niektórym pomaga skupienie się na rodzinie i realizowaniu swoich zainteresowań. Starannie wyznaczone cele to również sposób na minimalizowanie stresu w pracy. Jeżeli jasno i precyzyjnie założymy, w jaki sposób chcemy poprawić swoją pozycję zawodową, będzie nam łatwiej wykonywać poszczególne kroki w dążeniu do wyznaczonego celu.

Czy stres jest naprawdę taki zły?

Tak. Stres uznawany jest za jeden z głównych powodów kiepskiej kondycji fizycznej. Podwyższony poziom kortyzolu skutkuje większym ciśnieniem tętniczym, huśtawkami nastrojów oraz brakiem snu. Stresujące sytuacje w pracy sprzyjają wypaleniu zawodowemu i czerpaniu coraz mniejszej satysfakcji z życia zawodowego. Jeżeli nie sprzeciwiamy się rosnącej presji, to albo popadamy w pracoholizm, albo nasza kondycja psychiczna staje się coraz gorsza, co może doprowadzić do depresji. Dlatego dobra higiena życia oznacza niwelowanie stresu w sytuacjach, w których uczestniczymy na co dzień.

Jest to niezwykle ważne nie tylko dla pracownika, ale również dla pracodawców. Osobom, którym zależy na dobrym samopoczuciu pracowników, polecamy skorzystanie ze szkolenia dotyczącego efektywnego zarządzania stresem w miejscu pracy.