Umiejętność negocjowania to obecnie jedna z najcenniejszych życiowych kompetencji. Wszystko sprowadza się do tego, aby rozmówca chętnie zgodził się na proponowane przez nas warunki. Cóż – łatwo powiedzieć, o wiele trudniej zrobić. Problemem w rozmowach z partnerami biznesowymi jest to, że powinniśmy pozostawić po sobie jak najlepsze wrażenie, osiągając jednocześnie zamierzony cel. Dlatego do przeprowadzenia negocjacji warto podejść dopiero po solidnym przygotowaniu się, gdyż bez dobrego zaplecza mamy znikome szanse na sukces.

Poniżej umieściliśmy kilka najważniejszych, absolutnie kluczowych porad dotyczących prowadzenia skutecznych negocjacji. Więcej informacji mogą Państwo zdobyć na naszym szkoleniu – z ofertą możecie się zapoznać w zakładce dotyczącej Umiejętności Interpersonalnych.

Teoria wykorzystana w praktyce

Osoba, która chce przekonać innych do swoich racji, sama musi być o nich przekonana. Dlatego rozmowy prowadzimy zdecydowanym tonem, popieramy nasze zdanie rzeczywistymi przykładami. Jednocześnie dbamy o to, aby nasze nastawienie było neutralne, a nie autorytarne. Nie wolno stosować wywyższającego tonu ani zachowywać się w konfliktowy sposób. Wrażenie, jakie sprawiamy na współrozmówcy, to aż w 80% nasza mowa ciała. Lękliwe siedzenie na krańcu krzesła lub nerwowe tiki, to znaki, przez które rozmówca odbierze nas jako osobę o małej pewności siebie. Zalecana jest wyprostowana postawa, ręce położone na stole i wzrok skupiony w jednym punkcie.

Negocjacje polegają na tym, by więcej słuchać, niż mówić. Dzięki dobremu zrozumieniu drugiej osoby, jesteśmy w stanie przekonać ją za pomocą logicznych i spójnych argumentów, które przy okazji trafią jej potrzeby. Czasami zrozumienie tego, co druga osoba chce przekazać, skutkuje zweryfikowaniem własnych żądań – to również weźmy pod uwagę.

Zrób dobre wrażenie i wiedz jak rozpocząć

Profesjonalizm oznacza, że wszystkie osobiste sprawy i nasze emocje odkładamy na bok, a za cel negocjacji stawiamy dojście do kompromisu. Dlatego podczas rozmowy należy przyjąć uprzejmą, ale chłodną postawę, zagłuszyć wszelkie uczucia – nasze zachowanie nie może być ani uległe, ani zbyt agresywne. Złota zasada mówi również o tym, by nie zgadzać się na pierwszą propozycję rozmówcy i zawsze zaczynać od najwyższego pułapu naszych oczekiwań.

Najważniejsze jest przygotowanie?

Mocne argumenty i niezbite fakty są asami w rękawie każdego negocjatora. Przy dobrych negocjacjach musimy czerpać informacje ze sprawdzonych źródeł, korzystać ze statystyk lub innych dowodów świadczących o naszej racji. Gdy widzimy, że nasz rozmówca posługuje się niesprawdzonymi informacjami lub nie jest pewny swoich argumentów, to lepiej wycofać się z takich rozmów. Dotyczy to również nas samych jako negocjatorów – lepiej przełożyć rozmowy na inny dzień, niż wyjść na osobę niekompetentną.