Prokrastynacja to ostatnio modne wyrażenie, które jeszcze kilka dekad temu znano pod pojęciem zwykłego lenistwa. O co chodzi? O prostą rzecz, która dotyczy każdego z nas: odkładanie rzeczy na później. Jednak prokrastynacja od lenistwa różni się tym, że podszyta jest wyrzutami sumienia. Dana osoba wie, że musi wykonać daną czynność, a mimo to odkłada ją na później. Przy tym spędza czas nie w słodkiej beztrosce, lecz z uporczywie powracającą myślą o zaniedbywanym obowiązku. Efekt? Brak odpoczynku albo jest on nieefektywny, a przede wszystkim – ważne lub konieczne czynności są wykonywane na ostatnią chwilę.

Czym powodowana jest prokrastynacja?

Prokrastynacja ma tyle lat, ile nasza cywilizacja. Pierwsze wzmianki na jej temat pojawiają się w literaturze antycznej. Jednak dzisiaj prokrastynacja dotyka coraz większej liczby pracowników. Głównie ze względu na ilość rozpraszaczy, jakie pojawiają się w naszym otoczeniu. W ciągu tylko jednego dnia jesteśmy atakowani większą dawką informacji, niż nasi przodkowie przez lata. Dowodem jest fakt, że najmniejsza liczba osób cierpiących na prokrastynację występuje w grupie powyżej 60. roku życia. Większość starszych osób nie korzysta z kanałów social media, nie ma notorycznego nawyku sprawdzania telefonu i potrafi skupić się na ważnych rzeczach do wykonania. Osoby z tendencją do prokrastynacji wypełniają swój dzień pobocznymi zadaniami, co w praktyce oznacza, że źle zarządzają własnym czasem. Prokrastynacja wiąże się również z wewnętrznym krytycyzmem – jeżeli uważamy, że nie wykonujemy danej rzeczy dobrze, to mała ilość czasu na jej wykonanie będzie wspaniałą wymówką dla naszego braku starania.

Prokrastynacja w pracy

O prokrastynacji można mówić, gdy odwlekanie poszczególnych czynności jest stanem notorycznym. Wśród Polaków obowiązki zawodowe znajdują się na drugim miejscu, jeżeli chodzi o odkładanie na potem (zaraz po pracach domowych). W pracy mamy problem z odpisywaniem na e-maile, porządkowaniem dokumentów, wreszcie – z samokształceniem się. Odwlekanie obowiązków towarzyszy częściej osobom, które odczuwają zmęczenie i starają się je załagodzić kofeiną lub przekąskami energetycznymi. To jednak doraźne rozwiązanie, które powoduje gwałtowny skok, a potem równie dramatyczny spadek cukru we krwi. W efekcie zmęczenie uderza znów i to ze zdwojoną siłą.

Jak przeciwdziałać prokrastynacji?

Prokrastynację zmniejsza się za pomocą metod koncentrujących się na dwóch obszarach: odpoczynku lub pobudzeniu. Wbrew pozorom można je łatwo pogodzić. Robienie sobie krótkich przerw w pracy, słuchanie energetycznej muzyki, zimne prysznice, codzienne spacery – to tylko kilka z naturalnych sposobów na polepszenie koncentracji i motywacji. Powinniśmy pamiętać o tym szczególnie w pracy, bo to właśnie tam prokrastynacja zabiera nam szansę na rozwój i uniemożliwia osiągnięcie satysfakcji z wykonanego zadania.