Praktycznie każdy z nas codziennie boryka się z problemem, jakim jest brak czasu. Trudności z terminowym realizowaniem obowiązków zawodowych, a także konieczność wykonywania wielu czynności naraz sprawiają, że czas płynie bardzo szybko. Istnieje jednak skuteczny sposób na zwiększenie własnej efektywności oraz osiąganie wyznaczonych celów. Jest nim zarządzanie czasem oraz zarządzanie sobą w czasie.

Umiejętność ta sprawia, że każda, nawet najbardziej zabiegana osoba może skutecznie zmienić sposób swojego działania, dzięki czemu będzie ona w stanie z powodzeniem wykonywać coraz większą liczbę ustalonych przez siebie zadań. Aby zarządzanie czasem i sobą w czasie było efektywne, konieczne jest jednak przeprowadzenie analizy własnych nawyków. W tym celu warto jest się zastanowić nie tylko nad tym, jak faktycznie wygląda organizacja naszej pracy, ale również kiedy i na co najczęściej marnujemy nasz czas.

Planując wdrożyć w życie praktyki z zakresu zarządzania czasem konieczne jest spełnienie kilku warunków. Najistotniejszym z nich jest zidentyfikowanie kluczowych działań, które muszą zostać zrealizowane, w celu osiągnięcia określonych celów. Kolejnym etapem jest planowanie niezbędnego czasu potrzebnego do wykonania poszczególnych działań. W dalszej kolejności musi zostać podjęta decyzja o sposobie realizacji zadań. Dopiero wtedy możliwe jest stworzenie szczegółowego harmonogramu działania, a także analizowanie takich aspektów jak kolejność oraz czas wykonywanych czynności oraz potrzebne do ich realizacji zasoby. Ostatnim etapem doprowadzania do skutku określonych działań we właściwym czasie, jest kontrolowanie osiągniętych wyników oraz ewentualna korekta sprecyzowanych wcześniej celów.