ISO to z angielskiego nazwa Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej, która zajmuje się przyznawaniem określonych norm zgodnie z wymaganiami stawianymi co do jakości danej dziedziny życia. Działalność tej organizacji rozpoczęła się w 1947 roku. Obecnie w skład ISO wchodzi 160 komitetów normalizacyjnych pochodzących z różnych krajów.

Działalność i cele ISO

ISO zajmuje się tworzeniem określonych standardów. Ujednolicenie wymagań odnośnie przyznania określonych norm pozwala przedsiębiorcom i konsumentom z całego świata stawiać wymierne opinie odnośnie ofert dostępnych na rynku. Taka jednolita miara znacznie ułatwia współpracę oraz handel pomiędzy poszczególnymi organizacjami, a także przyczynia się do standaryzacji poszczególnych rozwiązań z dziedziny zarządzania.

Pojęcie ISO jest często kojarzone wyłącznie z jakością, a jest to jedynie pewna część działalności tej organizacji. Zasięg ISO jest o wiele szerszy – przykładowo, dzięki ustanowieniu różnych standardów, możemy bez przeszkód nabywać określone rozmiary ubrań, butów, dopasowane modele wtyczek czy narzędzi. Znacznie ułatwia to życie przeciętnym konsumentom.

Cała struktura ISO jest podzielona na różne jednostki, wśród których najwięcej pracy wykonują Komitety Techniczne. Jest ich blisko 200 i każdy z nich posiada swoją własną specjalizację, przez co odpowiada za określanie norm jedynie we właściwej dla siebie dziedzinie.