Jakość – pojęcie uwielbiane przez specjalistów od zarządzania. Tymczasem niewielu zwykłych odbiorców zastanawia się nad znaczeniem tego słowa. Bo czy jakość nie jest dla każdego z nas indywidualna? Czy nie jest również w pewien sposób miernikiem naszych własnych oczekiwań?

Definicja słowa jakość

Faktem jest, że rozumienie terminu „jakość” jest dla każdego z nas nieco inne. Istnieją jednak określone normy, które podpowiadają organizacjom, w jaki sposób powinny one zarządzać wewnętrznymi procesami, aby osiągnąć efekty potrzebne do przyznania danej normy. Spełnienie warunków poziomu jakości jest sprawdzane przez specjalne audyty. Uzyskanie normy może sprawić niemałe problemy, jednakże gdy się już uda, wówczas znacząco rosną notowania danej organizacji na tle konkurencji.

Jedna z najbardziej podstawowych norm, czyli ISO 9000, przedstawia nam oficjalną definicję jakości. Według tej definicji jakość to nic innego, jak pewien stopień nierozerwalnych z danym wyrobem cech, który jednocześnie spełnia wymagania określonej grupy odbiorców. Oczywiście określone wymagania mogą być inne dla różnych grup, jednakże w branży ISO są one bardzo dokładnie określone. Mogą dotyczyć nie tylko dóbr materialnych, ale również sposobu ich produkcji, oznaczeń czy sposobu użytkowania. Co więcej, jakość jest również terminem obejmującym dobra niematerialne czy sposoby postępowania, jak chociażby zarządzanie organizacją, które służą do osiągnięcia konkretnego celu.

Powyższa definicja jest oczywiście niezwykle uproszczona. Dlatego jeżeli jesteście Państwo zainteresowani zaimplementowaniem określonych norm, na przykład w Waszej firmie, zapraszamy do współpracy. Dokładnie Wam wytłumaczymy, czym powinna być jakość w kontekście funkcjonowania Waszej organizacji.