Rola kierowników w budowie bezpiecznej organizacji

Obowiązki wynikające z przepisów i zasad BHP muszą być wypełniane przez wszystkich pracowników, niezależnie od branży i zajmowanego stanowiska.

Szczególna odpowiedzialność spoczywa jednak na osobach kierujących pracownikami. To kadra kierownicza odpowiada za organizację pracy swoich podwładnych oraz stanowiska ich pracy. Aby wykonywać swoje obowiązki skutecznie i zgodnie z przepisami potrzebna jest im odpowiednia wiedza z zakresu BHP, niezbędna do zarządzania wszystkimi procesami pracy. Obowiązki ze sfery BHP ciążące na osobach kierujących pracownikami mogą być od nich wymagane bez względu na fakt, czy zostały one sprecyzowane w zakresach obowiązków takich pracowników, czy nie. Ich wykonywanie ciąży na tych osobach z mocy prawa, gdyż wynikają one wprost z art. 212 Kodeksu pracy.

W trakcie naszego szkolenia omówione zostaną mechanizmy podnoszenia świadomości osób kierujących pracownikami, szczególnie w zakresie motywowania i egzekwowania zasad bezpieczeństwa. Szkolenie uwzględnia obowiązujące wymagania prawne, a w trakcie jego trwania wykorzystane będą wyroki sądów w sprawach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. W ramach szkolenia przedstawione zostaną m.in. zagadnienia dotyczące poprawy komunikacji, bezpieczeństwa pracowników, sposobów motywowania do działania i dyskusji, mechanizmy powstania standardu zachowania, metody uczenia się i prowadzenia szkoleń czy zasady skutecznej komunikacji.

Program szkolenia

  • Osoba kierująca pracownikami
    • Kto jest osobą kierującą pracownikami?
    • Obowiązki osoby kierującej pracownikami
  • Wymagania prawne dla osób kierujących pracownikami
    • Jakie wymagania powinien znać kierownik?
    • Źródła wymagań prawnych
    • Aktualne przepisy
    • Problemy związane z interpretacją niektórych przepisów
  • Znaczenie bezpieczeństwa pracy w pracy kierownika
  • Państwowy nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp
  • Odpowiedzialności prawne za poziom bezpieczeństwa dotyczące osób kierujących pracą ludzi
  • Konsekwencje prawne za nieprzestrzeganie wymagań w zakresie bezpieczeństwa pracy
  • Wypadki w pracy
    • Kwalifikacja zdarzenia jako wypadek
    • Przyczyny i wpływanie
    • Analiza postępowania powypadkowego.
    • Analiza przyczyn powstania wypadku na przykładzie
    • Analiza kosztów wypadków
  • Poprawa bezpieczeństwa
    • Zasady planowania i realizowania bezpiecznych warunków pracy w aspekcie systemowego podejścia do zarządzania bhp
  • Cechy i umiejętności osoby kierującej pracą ludzi
  • Ważne elementy bezpieczeństwa
    • Kultura bezpieczeństwa
    • Struktura i narzędzia zarządzania bezpieczeństwem
    • Poprawa komunikacji na linii kierownik – pracownik
  • Jak rozmawiać o bezpieczeństwie z pracownikami
    • Motywacja do działania
    • Jak zachęcać do dyskusji?
    • Jak zwracać uwagę negatywną i pozytywną?
    • Egzekwowanie zachowań
  • Mechanizmy powstania standardu zachowania
  • Uczenie się ludzi dorosłych oraz metody prowadzenia aktywnych szkoleń
  • Zasady skutecznej komunikacji
    • Rozmowa z pracownikiem
    • Używanie słów i przekaz
  • Toksyczne zachowania
    • Radzenie sobie z manipulacjami

Czas trwania szkolenia

Zakres i tematyka szkolenia obejmują jeden dzień szkoleniowy (8 godzin lekcyjnych).