Rola kierowników w budowie bezpiecznej organizacji
Obowiązki wynikające z przepisów i zasad BHP muszą być wypełniane przez wszystkich pracowników, niezależnie od branży i zajmowanego stanowiska.
Szczególna odpowiedzialność spoczywa jednak na osobach kierujących pracownikami. To kadra kierownicza odpowiada za organizację pracy swoich podwładnych oraz stanowiska ich pracy. Aby wykonywać swoje obowiązki skutecznie i zgodnie z przepisami potrzebna jest im odpowiednia wiedza z zakresu BHP, niezbędna do zarządzania wszystkimi procesami pracy. Obowiązki ze sfery BHP ciążące na osobach kierujących pracownikami mogą być od nich wymagane bez względu na fakt, czy zostały one sprecyzowane w zakresach obowiązków takich pracowników, czy nie. Ich wykonywanie ciąży na tych osobach z mocy prawa, gdyż wynikają one wprost z art. 212 Kodeksu pracy.
W trakcie naszego szkolenia omówione zostaną mechanizmy podnoszenia świadomości osób kierujących pracownikami, szczególnie w zakresie motywowania i egzekwowania zasad bezpieczeństwa. Szkolenie uwzględnia obowiązujące wymagania prawne, a w trakcie jego trwania wykorzystane będą wyroki sądów w sprawach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. W ramach szkolenia przedstawione zostaną m.in. zagadnienia dotyczące poprawy komunikacji, bezpieczeństwa pracowników, sposobów motywowania do działania i dyskusji, mechanizmy powstania standardu zachowania, metody uczenia się i prowadzenia szkoleń czy zasady skutecznej komunikacji.
Program szkolenia
- Osoba kierująca pracownikami
- Kto jest osobą kierującą pracownikami?
- Obowiązki osoby kierującej pracownikami
- Wymagania prawne dla osób kierujących pracownikami
- Jakie wymagania powinien znać kierownik?
- Źródła wymagań prawnych
- Aktualne przepisy
- Problemy związane z interpretacją niektórych przepisów
- Znaczenie bezpieczeństwa pracy w pracy kierownika
- Państwowy nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp
- Odpowiedzialności prawne za poziom bezpieczeństwa dotyczące osób kierujących pracą ludzi
- Konsekwencje prawne za nieprzestrzeganie wymagań w zakresie bezpieczeństwa pracy
- Wypadki w pracy
- Kwalifikacja zdarzenia jako wypadek
- Przyczyny i wpływanie
- Analiza postępowania powypadkowego.
- Analiza przyczyn powstania wypadku na przykładzie
- Analiza kosztów wypadków
- Poprawa bezpieczeństwa
- Zasady planowania i realizowania bezpiecznych warunków pracy w aspekcie systemowego podejścia do zarządzania bhp
- Cechy i umiejętności osoby kierującej pracą ludzi
- Ważne elementy bezpieczeństwa
- Kultura bezpieczeństwa
- Struktura i narzędzia zarządzania bezpieczeństwem
- Poprawa komunikacji na linii kierownik – pracownik
- Jak rozmawiać o bezpieczeństwie z pracownikami
- Motywacja do działania
- Jak zachęcać do dyskusji?
- Jak zwracać uwagę negatywną i pozytywną?
- Egzekwowanie zachowań
- Mechanizmy powstania standardu zachowania
- Uczenie się ludzi dorosłych oraz metody prowadzenia aktywnych szkoleń
- Zasady skutecznej komunikacji
- Rozmowa z pracownikiem
- Używanie słów i przekaz
- Toksyczne zachowania
- Radzenie sobie z manipulacjami
Czas trwania szkolenia
Zakres i tematyka szkolenia obejmują jeden dzień szkoleniowy (8 godzin lekcyjnych).