Audyt, czyli rodzaj kontroli i badania procesów zachodzących w firmie, stanowi niezwykle skuteczny instrument, pozwalający uniknąć ewentualnych błędów i nieprawidłowości w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Jego celem jest przede wszystkim zebranie niezbędnych informacji, które mogą mieć kluczowy wpływ na usprawnienie działania firmy. Efekty audytu mogą być również doskonałym bodźcem do przeprowadzenia optymalizacji systemów i mechanizmów panujących w przedsiębiorstwie. Ponieważ procedura, jaką jest audyt, może przyjmować dwie formy, powszechnie rozróżniamy audyt wewnętrzny i zewnętrzny.

Audyt zewnętrzny jest wykonywany przez niezależnych audytorów lub instytucje audytowe i ma najczęściej charakter dobrowolny, ponieważ zgoda na jego przeprowadzenie wiąże się z uzyskaniem certyfikatu oraz możliwością współpracy z wieloma dużymi kontrahentami. Zdarzają się jednak sytuacje, w których jego przeprowadzenie jest obligatoryjne.

Prawidłowo przeprowadzony audyt zewnętrzny niesie ze sobą wiele korzyści i jest zazwyczaj bardzo pozytywny dla rozwoju firmy. Dodatkowo, ponieważ zawarte w nim ustalenia są najczęściej pełne odniesień zarówno do zewnętrznych, jak i wewnętrznych czynników, wpływających na funkcjonowanie danego przedsiębiorstwa, jest on wykorzystywany do oceny skuteczności systemu zarządzania jakością oraz identyfikowania możliwości przyszłego doskonalenia procesów zachodzących w firmie.