Jak radzić sobie ze stresem podczas wystąpień publicznych?
Strach przed wystąpieniami publicznymi, nie jest rzadkim zjawiskiem. Szacuje się, że może dotyczyć nawet 75% ludzi. Jeśli jesteś jedną z osób, której stres zepsuł już niejedną prezentację, sprawdź jak można z nim walczyć. W poniższym artykule zebraliśmy dla Ciebie kilka wskazówek pozwalających opanować tremę.

Dobrze się przygotuj

Dobrze przygotuj się do wystąpienia. Dowiedz się więcej o audytorium, do którego masz przemawiać i dostosuj do niego przekaz. Jeśli Twoi słuchacze nie są ekspertami w danej dziedzinie, unikaj skomplikowanych sformułowań. Nadużywając ich, nie zjednasz sobie sympatii odbiorców, a tylko sprawisz, że będą Cię postrzegać jako osobę wyniosłą. Zastanów się, jakie pytania mogą paść ze strony publiczności, zrób porządny research, aby w trakcie prezentacji nie obawiać się, że zostaniesz przyłapany na niewiedzy. Jeśli jednak otrzymasz pytanie, na które nie będziesz znał odpowiedzi – nie panikuj! Zamiast lawirować, otwarcie się do tego przyznaj, nikt przecież nie jest chodzącą encyklopedią. Przećwicz wystąpienie przed znajomymi i zapytaj o ich odczucia, dzięki temu z dystansem spojrzysz na to, co sam stworzyłeś.

Unikaj negatywnych autosugestii

Kolejną bardzo istotną rzeczą jest nastawienie, z jakim podchodzisz do wystąpienia. Negatywne autosugestie działają jak samospełniająca się przepowiednia. Negatywne myśli w stylu: “Z pewnością się ośmieszę” czy “Jestem pewien, że ich zanudzę” są niczym innym jak samoutrudnianiem. Nie tylko odbierają Ci pewność siebie, ale też sprawiają, że wszystkie, nawet neutralne sygnały ze strony widzów, będziesz odbierał jako przejaw lekceważenia czy braku zainteresowania, co dodatkowo będzie potęgować Twój stres. Staraj się więc znaleźć pozytywy (np. “Jestem świetnie przygotowany” lub “Ci ludzie potrzebują tych informacji, a ja mogę im je przekazać”) i powtarzaj je sobie, a po chwili poczujesz jak schodzi z Ciebie napięcie i wraca pewność siebie.

Zaprzyjaźnij się z lustrem

Podczas wystąpień publicznych ważne jest nie tylko, co mówisz, ale także jak to robisz – czy panujesz nad swoimi gestami i mimiką oraz jak pracujesz głosem. Spróbuj wygłosić swoją prezentację przed lustrem i kontroluj swoją twarz, dłonie, postawę itp. Zapoznaj się z literaturą dotyczącą mowy ciała i przyjmij pozycję, która sprawi, że będziesz postrzegany jako spokojny i pewny siebie.

Postaw na ćwiczenia relaksacyjne

Zawsze warto też skorzystać z różnych technik relaksacyjnych, które nie tylko odprężą Twoje ciało, ale także uwolnią Cię od natłoku myśli. Ćwiczenia oddechowe czy medytacyjne nie zajmą Ci więcej niż kilka minut, dlatego też możesz je z powodzeniem stosować bezpośrednio przed stresującym wystąpieniem! Dzięki medytacji swobodnego oddechu wyciszysz buzujące w Tobie emocje oraz sprawisz, że Twój głos będzie brzmiał pewnie i przekonująco.